تكنولوژي / اخبار تكنولوژي و دوربين مداربسته
تكنولوژي / اخبار تكنولوژي و دوربين مداربسته
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس

 

اصطلاح ديجيتال ماركتينگ يا بازاريابي ديجيتال (digital marketing) به مجموعه فعاليت هايي كه در راستاي تبليغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهاي ديجيتالي صورت مي گيرد، گفته مي شود. در واقع تمام فعاليت هايي كه به منظور تبليغ محصولات، خدمات، برندها و بررسي رفتار مشتري در بستر اينترنت انجام مي شود، ديجيتال ماركتينگ محسوب مي شود. برخلاف بازاريابي سنتي، مشتريان در ديجيتال ماركتينگ بيشترين اهميت را دارند. به همين منظور شركت ها با استفاده از ابزارهاي مختلف مانند وب سايت، ايميل، موبايل، شبكه هاي اجتماعي سعي مي كنند رفتار مشتريان را تحليل كنند تا تبليغات خود را در زمان مناسب و بر روي طيف وسيعي از كاربران منتشر نمايند تا در نتيجه بتوانند بهترين بازخورد را دريافت نمايند. امروزه تعداد كاربران اينترنتي بسيار زياد شده و تمامي شركت هاي متوجه شده اند كه براي موفقيت بايد در اينترنت حضور فعال داشته باشند و از فضاي آن براي جلب مشتري جديد و معرفي كالا و خدمات خود استفاده كنند و براي اين كار ناچار هستند كه از تكنيك هاي ديجيتال ماركتينگ يا بازاريابي ديجيتال بصورت موثر استفاده كنند.

تعريف بازاريابي ديجيتال

تعريف بازاريابي ديجيتال در سايت هاي معتبر

براي بازاريابي ديجيتال تعاريف مختلفي وجود دارد. با اينكه اصل و اساس آن‌ها يكسان است، ولي هر كدام از جنبه‌اي به اين موضوع نگاه كرده‌اند. يكي از تعاريف اصلي كه بسياري از كارشناسان به آن استناد مي‌كنند، تعريف وب‌سايت معتبر هاب اسپات از بازاريابي ديجيتال است.

طبق تعريف هاب اسپات HUBSPOT :

ديجيتال ماركتينگ تمام تلاش‌هاي مربوط به بازاريابي است كه با استفاده از دستگاه‌هاي الكترونيكي و اينترنت انجام مي‌شود. كسب و كارها از كانال‌هاي ديجيتال مانند موتور‌هاي جستجو، شبكه‌هاي اجتماعي، ايميل و وب‌سايت‌هاي ديگر براي برقراري ارتباط با مشتريان بالقوه و بالفعل استفاده مي‌كنند.

در سايت مارتك ادوايزر، بازاريابي ديجيتال به صورت زير تعريف شده است:

ديجيتال ماركتينگ يعني تمام كارهاي بازاريابي كه شامل كانال‌هاي ديجيتال مانند بازاريابي محتوايي، سئو، بازاريابي ايميلي، بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي، بازاريابي موبايلي و… مي‌شود تا به كمك آنها بتوانيم استراتژي‌هاي مختلفي را براي رسيدن به مشتريان بالقوه و بالفعل و برقراري ارتباط موثر با آنها تدوين كنيم. 

نيل پتل بازاريابي ديجيتال را اين‌گونه تعريف مي‌كند:

ديجيتال ماركتينگ به هر نوعي از بازاريابي محصولات و خدمات گفته مي‌شود كه شامل دستگاه‌هاي الكترونيك شده و روي اين دستگاه‌ها پياده‌سازي مي‌شود. براين اساس بازاريابي ديجيتال هم به صورت آنلاين و هم به شكل آفلاين قابل اجراست.

تفاوت بازاريابي آفلاين (سنتي) با بازاريابي ديجيتال چيست؟

با اينكه بازاريابي سنتي هم‌چنان هم براي برخي كسب و كارها جواب مي‌دهد، اما از آنجايي كه اين مدل بازاريابي با محدوديت‌هاي مختلفي داشت، خيلي زود بازاريابي ديجيتال با استقبال روبه‌رو شد. اگر بخواهيم به مهمترين تفاوت‌هاي بازاريابي آفلاين با ديجيتال ماركتينگ اشاره كنيم، مي‌توانيم موارد زير را اعلام كنيم:

  • همان‌طور كه گفتيم بازاريابي ديجيتال هر نوع فعاليت تبليغاتي بر بستر دستگاه‌هاي الكترونيكي و هوشمند و اينترنت است. در صورتي كه در بازاريابي آفلاين از رسانه‌هاي جمعي و سنتي استفاده مي‌شود.
  • بازاريابي ديجيتال برخلاف بازاريابي آفلاين تعاملي‌تر و دوسويه است و امكان برقراري ارتباط دو طرفه ميان تبليغ‌دهنده و مخاطبان وجود دارد.
  • شايد مهمترين تفاوت اين دو مدل بازاريابي در قابليت سنجش و ارزيابي باشد. تمام فعاليت‌هاي بازاريابي ديجيتال قابليت اندازه‌گيري دارند و مي‌توان آنها را با آمار ارائه و تحليل كرد. در صورتي كه در بازاريابي سنتي و آفلاين اين اتفاق امكان‌پذير نيست و در واقع بزرگترين مشكل اين مدل بازاريابي همين است.
  • يكي ديگر از تفاوت‌هاي اين دو مدل بازاريابي، تنوع و تفاوت كانال‌هاي توزيع محتواست كه در بين فضاي آفلاين و آنلاين متفاوت است.
  • در بازاريابي ديجيتال شما با استفاده از روش‌ها و ابزارهاي مختلف آنلاين تلاش مي‌كنيد پيام‌تان را به مخاطبان برسانيد. به همين دليل ممكن است با يك پيام ساده بتوانيد طيف وسيعي از مخاطبان را پوشش دهيد. اما در فضاي آفلاين به دليل محدوديت كانال‌هاي توزيع محتوا ممكن است اين اتفاق رخ ندهد.
  • كمتر اين امكان وجود دارد در بازاريابي سنتي، محتواي تبليغاتي به اشتراك گذاشته شود، ولي يكي از مزاياي ديجيتال ماركتينگ اين است كه قابليت وايرال شدن و پخش سريع دارند.
  • هزينه‌هاي بازاريابي ديجيتال به مراتب از هزينه‌هاي بازاريابي آفلاين كمتر بوده و اثربخشي آن نيز در برخي موارد بيشتر است.

تفاوت بازاريابي سنتي با بازاريابي ديجيتال

تفاوت بازاريابي ديجيتال با بازاريابي اينترنتي در چيست ؟

با توجه به توضيحاتي كه ارائه شد، بازاريابي ديجيتال يا همان ديجيتال ماركتينگ استفاده از ابزارها و روش هاي بازاريابي به صورت ديجيتال است و از تمام كانال هاي موجود در رسانه هاي ديجيتال براي دريافت اطلاعات به مشتريان استفاده مي كند و تنها به اينترنت و فضاي مجازي محدود نمي شود. با استفاده از ابزارهاي ديجيتال مي توان بازاريابي را به صورت نوين انجام داد. بسياري از افراد اين تصور را دارند كه بازاريابي اينترنتي و ديجيتال ماركتينگ به يك معنا هستند، در حالي كه اينطور نيست و اين دو با هم تفاوت دارند.  به طور مثال كانال هاي رسانه اي در ديجيتال ماركتينگ شامل وب سايت، ppc يا پرداخت به ازاي هر كليك، بازاريابي پيامكي، پادكست هاي صوتي، سئو (بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو ) و برنامه هاي تلفن همراه مي باشد. برخي از كانال هاي ديجيتال ماركتينگ مانند اپلكيشن هاي موبايل مي توانند بدون نياز به اتصال هميشگي به اينترنت به كار خود ادامه دهند. اين قبيل كانال ها در حيطه بازاريابي اينترنتي به شمار مي روند. بازاريابي اينترنتي كه زير مجموعه اي از ديجيتال ماركتينگ است به بازاريابي با استفاده از كانال ها يا رسانه هايي گفته مي شود كه به صورت هميشگي به اينترنت متصل هستند. در كل مي توان گفت ديجيتال ماركتينگ شامل تمام رسانه هاي ديجيتال مي شود اما بازاريابي اينترنتي بر روي بازاريابي در بستر اينترنت فعاليت دارد. به همين دليل مي توان گفت كه بازاريابي اينترنتي از روش هاي بازاريابي است كه به عنوان زير شاخه ديجيتال ماركتينگ قرار مي گيرد.

چرا بايد از ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ استفاده كنيم؟

ديجيتال ماركتينگ در مقايسه با بازاريابي سنتي مزاياي غيرقابل انكاري دارد كه استفاده از آن را به يك امر ضروري تبديل كرده است. برخي از مهمترين مزاياي ديجيتال ماركتينگ عبارت است از:

  • دسترسي سريع و آسان به مخاطب هدف

شناخت مخاطب و نيازهاي او يكي از مهمترين مراحل بازاريابي است اما اين تازه آغاز كار است شما بايد پيام متناسب با خواست و نياز مخاطب را تهيه كنيد و اگر تمام اين مراحل را به درستي انجام دهيد وارد سخت ترين مرحله كار يعني رساندن پيام به مخاطب (كه در اينجا بازار هدف و مشتريانتان هستند) مي‌شويد.
ديجيتال ماركتينگ با ابزارهايي كه در اختيار شما مي‌گذارد كمك مي‌كند ساده تر به مخاطب دسترسي پيدا كنيد و پيام‎ها را به بهترين شكل ممكن در اختيارش قرار دهيد.

  • در اختيار قراردادن ابزارهاي سنجش و اندازه گيري

پس از اجراي كمپين هاي مختلف بازاريابي ديجيتال با كمك ابزارهاي دقيق مي‌توان ميزان موفقيت كمپين را سنجيد پيش از اين اندازه گيري دقيق كار دشواري بود و بعضا نياز به هزينه هاي هنگفت داشت.

  • قيمت مناسب

در مقايسه با شيوه هاي سنتي، هزينه ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ بسيار پايين تر است و بازگشت سرمايه بيشتري را هم در پي دارد.

  • امكانات متنوع تبليغاتي

تنوع امكانات تبليغاتي ابزارهاي بازاريابي ديجيتال بسيار زياد است و براي هر دسته از مخاطبان مي‌توان پيام را به شيوه اثرگذار ارائه كرد.

  • قابليت بهبود سيستم در سريع ترين زمان ممكن

بهبود و ارتقاي ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ بسيار ساده است و به همين دليل به محض تغيير استراتژي مي‌توان آن را بهبود و ارتقا داد.
موارد فوق تنها بخشي از مزاياي ديجيتال ماركتينگ هستند. يك تصور اشتباه در مورد انواع روش هاي بازاريابي ديجيتال وجود دارد كه اين است : ارزان بودن، مهمترين مزيت آنهاست. در حالي كه بازاريابي ديجيتال اگرچه اين امكان را دارد كه با روش هاي ارزان قيمت شروع شود، اما اگر بخواهيم به صورت اصولي و حساب شده به طراحي كمپين هاي بازاريابي ديجيتال اقدام بكنيم و برنامه ريزي استراتژيك مناسب داشته باشيم، با بودجه كم و محدود نميتوانيم اين كار را انجام دهيم. استفاده بهينه از تمام اين ابزارها در دنياي ديجيتال، مي تواند سينرژي مناسبي را جهت گسترش يك كسب و كار در اينترنت ايجاد نمايد. به عبارت ديگر، ديجيتال ماركتينگ به استفاده مناسب از ابزارهاي ديجيتالي جهت ايجاد معماري و ساختار حرفه اي در بستر اينترنت و گسترش آنها از طريق هدف گذاري و تعيين استراتژي مناسب در اين زمينه اطلاق مي شود. 

ديجيتال ماركتينگ چيست؟ ديجيتال ماركتينگ با وب24

آيا ديجيتال ماركتينگ مقرون به صرفه است؟

براي اينكه مخاطب به خريدار تبديل شود بايد مسيري را با عنوان سفر مشتري در قالب قيف فروش پشت سر بگذارد. اين اتفاق مي‌تواند در دنياي آفلاين نيز اتفاق بيفتد، اما از آنجايي كه ابزارها و روش‌هاي مناسبي براي اندازه‌گيري وجود ندارد، در نتيجه چنين چيزي عملا شدني نيست. در بازاريابي ديجيتال در هر مرحله از سفر مشتري از لحظه آشنايي با شما تا نهايي شدن خريد و حتي پس از آن همراه مشتري هستيد و با تحليل‌هاي درست و شناسايي دقيق مخاطبان هدف مي‌توانيد هزينه‌هاي خود را به شدت كاهش داده و اثربخشي بازاريابي را افزايش دهيد. از سوي ديگر رسانه‌هاي آفلاين بسيار گران هستند، در صورتي كه در بازاريابي ديجيتال با روش‌هاي رايگان و حتي ارزان قيمت‌تر مي‌توانيد مشتري بيشتري جذب كنيد و هر جايي مانع يا مشكلي وجود داشت نيز از سر راه برداريد. تنوع ابزارها و روش‌هاي مختلف در بازاريابي ديجيتال و كانال‌هاي متنوع توزيع محتوا به شما كمك مي‌كند تا تبليغات و فرايندهاي بازاريابي شما كاملا سفارشي‌سازي شده باشد. همين موضوع نيز هزينه‌هاي شما را كاهش داده و نرخ تبديل را افزايش مي‌دهد.

آيا براي ديجيتال ماركتينگ به بودجه زيادي نياز داريم؟

همان‌طور كه اشاره كرديم، امكان اندازه‌گيري و سنجش، تنوع كانال‌هاي توزيع محتوا، ابزارها و روش‌هاي مختلف و استفاده از تكنولوژي‌هاي روز باعث شده تا دقيقا بتوانيم مخاطبان درستي را هدف بگيريم و همين موضوع كمك مي‌كند تا هزينه‌ها بسيار كاهش پيدا كند و اثربخشي بيشتر شود. معمولا براي اجراي كمپين‌هاي مختلف ديجيتال ماركتينگ به بودجه زيادي نياز نداريم ولي اين تمام ماجرا نيست. چرا كه كاملا بستگي به اهداف شما، اندازه كسب و كار، استراتژي، فرمت محتواي توليد، جزئيات، كانال‌هاي توليد محتوا و... دارد. گاهي ممكن است براي توزيع، ترويج و ترفيع محتوا نياز به هزينه و بودجه زيادي داشته باشيد. ولي در مجموع باز هم اين هزينه‌ها از بسياري رسانه‌هاي آفلاين مانند تلويزيون خيلي كمتر است.

ابزارها و تكنيك هاي بازاريابي ديجيتال يا ديجيتال ماركتينگ كدامند ؟

موارد زير، از تكنيك ها و ابزارهاي بازاريابي ديجيتال محسوب مي‌شوند:

1- بازاريابي با استفاده از موتورهاي جستجوSearch Engine Marketing(

بازاريابي توسط موتورهاي جستجو يا SEM مخفف شده عبارت انگليسي  Search Engine Marketing است و به بازاريابي كسب و كار شما در موتورهاي جستجويي مثل گوگل مي‌پردازد و به افزايش فروش كمك مي‌كند. بازاريابي موتورهاي جستجو يا SEM شامل دو بخش است : بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو يا سئو (SEO) و تبليغات كليكي در موتورهاي جستجو يا PPC كه مخفف Pay Per Click است.در SEM با استفاده از تكنيك‏ هاي طراحي سايت و سئو سعي در بهبود جايگاه سايت مورد نظر دارند تا با ارتقا جايگاه سايت در نتايج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول  گوگل، كاربران سريع تر و راحت تر به سايت دسترسي داشته باشند. ترافيك ارگانيك و خريداري شده مهم‌ترين راهكارهاي بازاريابي توسط موتورهاي جستجو براي ارتقاي سايت است. ترافيك خريداري شده يا Paid Traffic در مقابل ترافيك ارگانيك قرار مي‌گيرد، زماني‌كه به دليل محتواي ارزشمند و توجه كاربران بازديد صفحه شما افزايش مي‌يابد، حجم ترافيك به صورت ارگانيك ارتقا يافته و نيازي نيست براي ارتقاي آن هزينه كنيد. در مقابل زماني‌كه براي افزايش ترافيك سايت هزينه اي پرداخت مي‌كنيد تا سايت شما هر چه سريع تر و بيشتر ديده شود ترافيك خريداري شده ناميده مي‌شود.
بازاريابي موتورهاي جستجو از هزينه نسبتا پاييني برخوردار است و به افزايش رضايت مخاطبان كمك مي‌كند.

2- بازاريابي درونگرا يا جاذبه اي (Inbound Marketing) 

بازاريابي درونگرا از طريق ايجاد ارتباطات مفيد، مرتبط و با كمك محتواي ارزشمند در راستاي جذب هر چه بيشتر مشتريان تلاش مي‌كند. بازاريابي درونگرا يا جاذبه اي كاربران اينترنتي را به مشتريان وفادار شما تبديل مي‌كند، بنابراين ارزش دارد بر روي آن سرمايه گذاري كنيد. اين ابزار ديجيتال ماركتينگ ويژه كسب و كارهاي آنلاين طراحي شده و تلاش مي‌كند از طريق تهيه و ارائه محتوا به اعتماد سازي و جلب نظر مشتريان سرعت ببخشد. در مقابل بازاريابي درونگرا بازاريابي برون گرا قراردارد كه بر شيوه هاي مستقيم بازاريابي آنلاين مثل خريد بنر سايت ها، ليست هاي ايميلي تمركز دارد. به عبارت ساده تر بازاريابي برونگرا آشكارا ماهيت تبليغاتي دارد اما ماهيت تبليغاتي بازاريابي درونگرا در نگاه اول چندان قابل تشخيص نيست. توليد و توزيع محتوا، بازاريابي چرخه عمر و شخصي سازي موضوعاتي است كه در Inbound Marketing مطرح است و به جذب مخاطب و وفادارسازي مشتري كمك مي‌كند. 

3- بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو (سئو)

سئو سايت (SEO) بخشي از عمليات بازاريابي توسط موتور هاي جستجو  (SEM) است كه تلاش مي‌كند به شيوه هاي سالم به افزايش ساده تر و راحت تر خوانش محتواي سايت توسط موتورهاي جستجو كمك كند. اين ابزار ديجيتال ماركتينگ به اصلاح كدها و ساختار سايت مي‌پردازد و چگالي كلمات، نحوه ارتباط صفحات با يكديگر و رعايت استاندارد هاي كد نويسي و طراحي سايت را مورد بررسي و سنجش قرار مي‌دهد.

4- بازاريابي شبكه هاي اجتماعي (Social Media Marketing)

بازاريابي شبكه هاي اجتماعي از طريق حضور مداوم و مستمر در شبكه هاي اجتماعي با مشتريان ارتباط برقرار كرده و مي‌كوشد ضمن افزايش آگاهي از برند به فروش بيشتر منجر شود. اين ابزار Digital Marketing با يافتن مشتريان بالقوه اطلاعات بيشتري در خصوص خدمات و محصولات خود ارائه مي‌دهد و فرصتي براي پاسخگويي سوالات مشتريان فراهم مي‌كند.  يكي از مهمترين كاركردهاي بازاريابي شبكه هاي اجتماعي شنيدن صداي مشتري است، دريافت پيشنهادات و نظرات مشتري از اين طريق  مي‌تواند به ارتقاي محصول كمك كند. بسياري از كاربران شبكه هاي اجتماعي با استفاده از هشتگ نام شما به بيان ديدگاه‌ها، نظرات و حتي خاطرات خود از برند شما مي‌پردازند.

5- بازاريابي محتوا ontent MarketingC

بازاريابي محتوا يكي از تكنيك هاي بازاريابي ديجيتال است كه با توجه به فضايي كه محتوا در آن جا انتشار پيدا مي‌كند تلاش مي‌كند تا مخاطبان هدف را به خريدار كالا و خدمات شما تبديل كند. بازاريابي محتوا ارتباط كاربر و صاحبان كسب و كار را تسهيل كرده و يك ابزار عالي براي تمام كساني است كه مي‌خواهند كالا و يا خدمتي را به فروش برسانند. بازاريابي محتوا براي كسب و كارهايي كه در فضاي اينترنت فعاليت مي‌كنند، بيش از ساير كسب و كارها مفيد است. از آنجا كه استقبال عمومي به توليد محتوا زياد شده و رقابت در اين حوزه زياد است نياز به عملكرد هدفمند و برنامه ريزي صحيح براي توليد محتواي ارزشمند افزايش يافته است. به اين ترتيب بازاريابي محتوا شكل گرفت و به مرور ارتقا يافت. بازاريابي محتوا تدوين استراتژي هاي لازم براي توليد محتوا را بر عهده دارد و ضمن شناخت مخاطب تلاش مي‌كند به تدوين راهكارهاي صحيح توليد محتوا براي موفقيت فروش يك كسب و كار بپردازد.

6- تبليغات بر اساس كليك (PPC)

Pay Per Click يا تبليغات بر اساس كليك به تبليغاتي گفته مي‌شود كه به ازاي هركليك مخاطب هزينه دريافت مي كند. در اين شيوه تبليغات در ابتدا بودجه اي از مخاطب دريافت مي‌كنند و به او اعتبار مي‌دهد، سپس بر مبناي هر كليك از اعتبار شما كم مي‌شود تا اعتبار به پايان برسد. تبليغات در موتورهاي جستجو معمولا به شكل تبليغات بر اساس كليك انجام مي‌شود. PPC به عنوان ابزار ديجيتال ماركتينگ يك راه حل اقتصادي براي جلب نظر مخاطبان شما و افزايش تعداد بازديدكنندگان است. متقاضيان تبليغات بر اساس كليك بر روي كلمات كليدي انتخابي خود قيمت گذاري مي‌كنند و گوگل مثل يك مزايده پيشنهادات را بررسي كرده و به افراد برنده اعتبار مي‌دهد و تا پايان اعتبار، صفحه مورد نظر شما را در نتايج جستجو نمايش مي‌دهد. مخاطب هنگام مشاهده نتايج جستجو مي‌تواند با مشاهده علامت هاي مشخص، محتواي تبليغاتي را از ساير محتواها تشخيص دهد. 

7- اينفلوئنسر ماركتينگ (Influencer Marketing)

اينفلوئنسر ماركتينگ يا بازاريابي افراد تاثيرگذار مدتي است رواج يافته و به عنوان ابزار ديجيتال ماركتينگ مطرح شده است. در اين شيوه از بازاريابي كسب و كارها محصولات و خدمات خود را از زبان افراد تاثيرگذار مطرح و معرفي مي‌كنند.اينفلوئنسرها به دلايل مختلفي در بين مردم مشهور هستند. بازيگران، ورزشكاران و سياست مداران مشهور از افراد تاثيرگذار سنتي هستند. در سال هاي اخير  و گسترش شبكه هاي اجتماعي برخي از افراد با توليد محتواي جذاب و ارزشمند به مرور توانسته اند طرفداراني را در شبكه هاي اجتماعي پيدا كنند، افرادي‌كه حسن شهرت دارند و طرفداران زيادي را در شبكه هاي اجتماعي جذب كرده اند از جديدترين گروه اينفلوئنسرها هستند. كسب و كارها با پرداخت هزينه يا ارائه رايگان محصولات و خدمات خود به اين افراد از آن ها مي‌خواهند در كانال هاي مختلف ارتباطي به ويژه صفحات خود در شبكه هاي اجتماعي در مورد مزاياي محصولات آن ها مطلب منتشر كنند.

8- بازاريابي موبايلي (Mobile Marketing)

بازاريابي موبايلي در شبكه هاي اجتماعي موبايلي مورد استفاده قرار مي گيرد، با افزايش استفاده از اينترنت توسط كاربران تلفن همراه هوشمند طراحي سايت مناسب موبايل و انواع تبلت اهميت بيشتري يافته و به بازاريابي موبايلي رونق داده است. بسياري از كاربران در شبكه هاي موبايلي با محصول و خدمتي آشنا مي‌شوند و سپس براي خريد به وب سايت شركت مي‌روند اگر سايت براي كاربران تلفن همراه بهينه سازي و طراحي شده باشد مي‌توان انتظار داشت فروش افزايش يابد.

9- بازاريابي ايميلي يا ايميل ماركتينگ Email Marketing

بازاريابي ايميلي يكي از شايع ترين نوع بازاريابي مي باشد كه با طراحي مناسب صفحه فرود سايت و ارسال منظم ايميل به مشتريان مي توانيد مشتريان بالقوه بيشتري را به صورت وفادار نگه داريد و از اهداف آن مي توان به معرفي برند به مشتريان، اطلاع رساني مشتريان از تازه ترين محصولات و خدمات، هنگامي كه مشتريان وارد سايت شما مي شوند و ايميل شان را در اختيار شما قرار مي دهند در واقع علاقه مندي خود را به سايت اعلام مي دارند و حتي با ترك سايت با داشتن ايميل مي توانيد آنها را به سايت خود برگردانيد و حتي مي توانيد نتايج ايميل هاي ارسالي را از مشتريان دريافت كرده و مطابق بازخورد مشتريان محصولات آينده خود را طراحي كنيد. نكته مهمي كه در بازاريابي ايميلي بايد رعايت شود اين است كه نبايد هرگز  مزاحم حريم شخصي افراد بشويد و بصورت ناخواسته هر روز به بهانه هاي مختلف به آنها ايميل ارسال كنيد. هيچ كاربري اين رفتار را نمي پسندد و با اين كار فقط ارزش برند و خودتان را زير سوال مي بريد. سعي كنيد ايميلها در بازه هاي زماني مشخص شده و بصورت هدفمند فقط براي كاربرهايي كه خودشان تمايلشان را براي دريافت ايميل هاي شما اعلام كرده اند و در خبرنامه سايت عضو شده اند بفرستيد و همچنين قابليت انصراف از خبرنامه را در انتهاي آن قرار بدهيد.

استفاده از ابزار ايميل، جهت اطلاع رساني و برقراري ارتباط با مخاطبين از اهميت بالايي برخوردار است، به همين جهت ايميل ماركتينگ يا بازاريابي ايميلي و تكنيك هاي مختلف با اين زمينه مانند ايجاد صفحه فرود مي توانند به شما در طراحي و پياده سازي يك كمپين موفق ديجيتال ماركتينگ كمك زيادي بكنند. استفاده از ايميل براي اطلاع رساني و تبليغات بايد پايبند اصول خاصي باشد زيرا هر روز ده ها ايميل مختلف براي افراد ارسال مي شود و اكثريت افراد حتي بدون اينكه ايميل ها را باز كنند آن را پاك مي كنند. به همين دليل بايد  ايميل ها را بصورت هدفمند نوشت تا كاربر را هدايت كند و جذابيت لازم را براي او داشته باشد.

10- بازاريابي چريكي 

استفاده از روش هاي خلاقانه جهت معرفي محصول به مشتري، به گونه اي كه توجه او را جلب كند و باعث شود كه مشتريان در مورد برند شما صحبت كنند را بازاريابي چريكي مي گويند. 

11- بازاريابي ويروسي Viral Markreting 

بازاريابي ويروسي يكي از شيوه هاي بازاريابي ديجيتال است كه با هدف افزايش سطح آگاهي از برند صورت مي‌گيرد. در اين شيوه بازاريابان در يك بازه زماني مشخص يك پيام مناسب و جذاب را در فضاي مجازي پخش مي‌كنند. با گسترش شبكه هاي اجتماعي و استفاده مردم از آن ها و افزايش اهميت رسانه هاي اجتماعي، تبليغات به صورت دهان به دهان و به اشتراك گذاشتن رسانه هاي اجتماعي توسط افراد، اهميت بالايي پيدا كرده است. استفاده از بازاريابي ويروسي و توليد رسانه هاي اجتماعي به گونه اي كه باعث شود افراد مختلف جامعه بيشتر در مورد آن صحبت كنند و رسانه هاي اجتماعي شما را به اشتراك بگذارند در حال گسترش است و جز روش هاي بازاريابي ديجيتال محسوب مي شود. يكي از مهم ترين مشخصات شبكه هاي اجتماعي رايگان بودن استفاده از آنها و همچنين محبوبيت آن ها براي ميليون ها كاربر در سراسر جهان مي باشد. با استفاده از شبكه هاي اجتماعي در ديجيتال ماركتينگ مي توان با ايجاد يك محتواي جذاب و كاربر پسند در بازه زماني بسيار كوتاهي به ميليون ها كاربر دسترسي پيدا كرد و آنها را با محصول و خدمات آشنا كرد. در كمپين بازاريابي ويروسي بايد تمام تلاش خود را بكار ببريد تا پيام در زمان اندك به دست بيشترين مخاطبان هدف برسد. در اين شيوه از تبليغات تسهيلاتي به شكل رايگان به افراد داده مي‎شود و از آن ها خواسته مي‌شود كه پيام اين خدمات رايگان را به دوستان و آشنايان خود منتقل كنند. انگيزه اي كه در افراد براي انتقال اين پيام ايجاد مي‌كنيد رمز موفقيت كمپين شما خواهد بود.

12 -   بازاريابي پيامكي يا تبليغات پيامكي (SMS Advertising)

حجم بالاي كاربران تلفن همراه كه مي‌توانند به مشتريان ما بدل شوند بازاريابي پيامكي را جذاب كرده است. با افزايش حجم تبليغات پيامكي، شيوه اجراي اين تبليغات اهميت بالايي يافته و با يك اجراي مناسب مي‌توانيم انتظار داشته باشيم با كمپين موفقي رو برو شويم. در تبليغات پيامكي بايد به مخاطب احترام گذاشت و به زمان ارسال و شيوه تعامل با مخاطب توجه ويژه اي داشت. ارسال پيام هاي بي موقع و غيرر مرتبط اعتماد مشتري را از بين برده و به ضد تبليغ تبديل مي‌شود.

13- استراتژي محتوا (Content Strategy)

استراتژي محتوا با مشخص كردن چشم انداز به شما در مورد چرايي، چگونگي و زمان انتشار محتوا اطلاعات مي‌دهد. استراتژي محتوا و بازاريابي محتوا شباهت هاي زيادي با يكديگر دارند اما شايد مهم‌ترين تفاوت شان اين باشد كه استراتژي محتوا به بازاريابي محتوا جهت مي‌دهد و بايدها و نبايدهاي عملكرد آن را مشخص مي‌كند. در مقابل، بازاريابي محتوا بر تكنيك‌ها و شيوه هاي اجراي استراتژي محتوا تمركز مي‌كند. پژوهش روي مخاطب و شيوه عملكرد او در تعيين استراتژي محتوا تاثير زيادي دارد. تعيين معيارهاي موفقيت بازاريابي محتوا از ديگر عوامل تاثيرگذار در استراتژي محتوا است.

بازاريابي محتوايي و درون گرا در ديجيتال ماركتينگ

تبليغات ميان متني

سئو سايت براي موتورهاي جست و جو و همچنين  تبليغات گوگل  از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد. شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران و سئو را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد. بازاريابي و تبليغات به ركن اساسي جامعه امروز ما تبديل شده است.

تبليغات ميان متني

14 - تبليغات بنري (Banner Advertising )

سايت هاي مختلف بخشي از فضاي خود را به تبليغات بنري اختصاص داده اند، با كليك بر روي اين فضاها به سايت تبليغ كننده منتقل مي‌شويد و مي‌توانيد اطلاعات بيشتري در خصوص موضوع تبليغ دريافت كنيد. Banner Advertising پيشتر طرفداران زيادي داشت اما در سال هاي اخير مثل گذشته پر رونق نيست و كسب و كارهاي كمتري براي ديده شدن از آن استفاده مي‌كنند. رسانه اي كه براي انتشار تبليغات بنري از آن استفاده مي‌كنيد و ميزان ارتباط آن با كسب و كارتان در موفقيت اين شيوه از تبليغات بسيار تاثيرگذار است. هرچه مخاطبان هدف بيشتري از  بنر شما بازديد كنند ميزان اثرگذاري آن افزايش مي‌يابد.

15- بازاريابي از طريق همكاري در فروش (Affiliate Marketing)

در اين شيوه از بازاريابي بر ميزان عملكرد تمركز مي‌شود و از همكاري كسب و كارهاي كوچك با يكديگر به وجود مي‌آيد. به هركسب و كاري كه شما را به ديگران معرفي كند و به فروش منجر شود مبلغي پورسانت خواهيد داد تا ميزان فروش خود را افزايش دهيد.

16-  توليد محتوا

توليد محتوا به مفهوم ايجاد محتواي متني، صوتي و تصويري و انتشار آن در كانال هاي مختلف ارتباطي به منظور برقراري ارتباط با مشتري و با هدف آگاه سازي از برند و فروش است. با توليد محتواي هدفمند مي‌توان به اهداف كلان بازاريابي يك كسب و كار دست يافت. محتواي مفيد كه براي كاربر ارزشمند باشد مي‌تواند اعتماد برند به شما را افزايش دهد و در موفقيت كسب و كار شما تاثير گذار باشد. توليد محتواي با ارزش به تنهايي كافي نخواهد بود، براي اينكه محتواي شما ديده شود بايد براي موتوهاي جستجو هم بهينه سازي شود. بسياري كسب و كار ها با توليد محتواي ارزشمند و انتشار مناسب آن در فضاي ديجيتال به موفقيت هاي زيادي دست يافته اند.

ديجيتال ماركتينگ پياده سازي اصول بازاريابي سنتي بصورت آنلاين است.

بهينه سازي مشتري در بازاريابي ديجيتال

دو ابزار رايگان ديجيتال ماركتنيگ كدامند؟

1- گوگل آناليتيكس (Google Analytics)

گوگل آناليتيكس (Google Analytics) يكي از سرويس هاي رايگان گوگل است كه آمار جامع و كاملي را در مورد بازديد كنندگان يك وب سايت نشان مي‌دهد. گوگل آناليتيكس امكان بررسي و تحليل ورودي‌هاي سايت، صفحات ورودي دهنده، كاربران وارد شده، فعاليت‌هاي كاربران، مدت زمان حضور كاربران در داخل سايت، مسير خروجي كاربران، پربازديدترين صفحات سايت و اطلاعاتي از اين قبيل را ارائه مي‌كند. به اين ترتيب، سرويس آناليتيكس حجم وسيعي از اطلاعات را در اختيار مدير سايت قرار خواهد داد.

2- Google Search Console

گوگل سرچ كنسول (گوگل وبمستر تولز) يكي از ابزارهاي رايگان بسيار كاربردي و مهم ارائه شده توسط گوگل است كه استفاده از آن براي صاحبان سايت ها ضروري است. به يقين مي توان گفت كه مديريت و آناليز سئو سايت بدون استفاده از اين ابزار غير ممكن است. اين ابزار براي صاحبان وب سايت ها رايگان است و آن ها مي توانند به سادگي وب سايت خود را در آن ثبت نمايند. با استفاده از گوگل سرچ كنسول مي توانيد عملكرد و كارايي وب سايت خود را مورد ارزيابي و آناليز قرار دهيد، مشكلات وب سايت خود را بيابيد، محتواهايي كه مي خواهيد موتورهاي جستجوگر آنها را خزش و ايندكس كنند در آن ثبت كنيد، موبايل فرندلي بودن وب سايت خود را بررسي كنيد، عبارات جستجويي كه كاربران زيادي را براي وب سايت شما جذب نموده اند بيابيد و آمارها و اطلاعات بسياري كه دانستن آن براي صاحبان وب سايت ها ضروري است را در اختيار داشته باشيد.

اهميت استفاده از گيميفيكيشن در ديجيتال ماركتينگ

گيميفيكشن يعني بازي‌وارسازي و استفاده از روش‌هاي متناسب با آن براي افزايش و حفظ مشتريان. از آنجايي كه يكي از مهمترين مزيت‌هاي بازاريابي ديجيتال برقراري ارتباط و تعامل با مشتريان حتي بعد از نهايي شدن خريد است، در نتيجه گيميفيكيشن كمك مي‌كند تا هميشه همراه شما بمانند و نه‌تنها خريد خود را تكرار كنند، بلكه به مشتريان وفادار تبديل شوند. ضمن اينكه اين روش باعث مي‌شود تا نرخ تبديل سرنخ به خريدار نيز بيشتر شود. موضوعي كه اهميت گيميفيكيشن در ديجيتال ماركتينگ را دو چندان مي‌كند اين است كه مي‌توانيد با روش‌هاي مختلف اين كار را انجام دهيد تا نه‌تنها فروش شما بيشتر شود، بلكه بتوانيد تعامل بهتري داشته باشيد و بيشتر ديده شويد. يكي از مهمترين اهداف ما در بازاريابي ديجيتال افزايش ديده شدن و افزايش تعامل است. به همين دليل بازي‌وارسازي كمك مي‌كند تا خيلي‌ها از بازي ما با خبر شده و درگير آن شوند.

چگونه با ديجيتال ماركتينگ سهم بازار آنلاين خود را گسترش دهيم؟

همان‌طور كه اشاره كرديم بازاريابي ديجيتال كمك مي‌كند با روش‌هاي مقرون به صرفه بتوانيم با تعداد زيادي از مخاطبان در ارتباط باشيم و در نهايت بتوانيم از بين آنها بيشتر خريدار را براي خودمان بسازيم. 
از آنجايي كه در استراتژي بازاريابي ديجيتال خود تحليل درستي از موقعيت فعلي كسب و كارمان داريم، شناخت خوبي از مخاطبان هدف پيدا مي‌كنيم، وضعيت بازار و رقبا را مي‌سنجيم، ارزش‌آفريني مي‌كنيم و به نيازهاي مخاطبان پاسخ مي‌دهيم، استراتژي‌ها و تاكتيك‌هاي درستي را به كار مي‌گيريم و از همه مهمتر نظارت و ارزيابي دقيقي داريم، در نتيجه مي‌توانيم سهم بيشتري از بازار آنلاين را كسب كنيم.

چرا به برنامه و استراتژي ديجيتال ماركتينگ نياز داريم؟

نه‌تنها در ديجيتال ماركتينگ كه ترجيحا در تمامي اقدامات و برنامه‌هاي خود به‌ويژه فرايندهاي بازاريابي و تبليغات به استراتژي نياز داريم تا موفق شويم. داشتن يك برنامه و استراتژي دقيق و مدون به ما كمك مي‌كند تا ببينيم در چه موقعيتي قرار داريم، مخاطبان هدف ما چه افرادي هستند، اهدافمان چيست و مي‌خواهيم به كجا برسيم، از چه كانال‌هايي بايد با مخاطبان در ارتباط باشيم، چقدر بودجه نياز داريم و در نهايت گزارش‌هاي تحليلي چه كمك به ما مي‌كنند.
اگر مي‌خواهيم تمام مجموعه ما عملكرد درستي داشته باشند، به شاخص‌هاي كليدي عملكرد (KPI) تعريف شده برسند، از منابع به درستي استفاده كنيم و در نهايت اثربخشي برنامه‌هاي بازاريابي خود را افزايش دهيم، بايد برنامه و استراتژي داشته باشيم. براساس اين استراتژي مي‌دانيم هر كسي چه نقشي دارد، تقويم محتوايي ما چگونه است و چطور بايد با گزارش‌هاي تحليلي مشكلاتمان را اصلاح كنيم.

براي اجراي استراتژي هاي ديجيتال ماركتينگ به چه پيش شرط هايي نياز داريم؟

براي اجراي موفق برنامه ها و كمپين هاي ديجيتال ماركتينگ دراختيار داشتن موارد زير لازم است:
•    سايت و يا پورتال
•    قابليت ارائه مقاله در قالب بلاگ پست
•    در اختيارداشتن صفحات مختلف در شبكه هاي اجتماعي (لينداين، اينستاگرام، توئيتر، فيس بوك)
•    كتاب هاي الكترونيك، اينفوگرافي، ويديو 
•    بروشور و كاتالوگ آنلاين
•    برندينگ و ابزارهاي آن
•    ابزارهاي ارتباط الكترونيك

براي يادگيري ديجيتال ماركتينگ از كجا شروع كنيم؟

بدون شك اولين تصميم درست، شروع كردن است. ابتدا بهتر است به ‌صورت كلي با مباني و مفاهيم اوليه آشنا شويد. براي اين كار مي‌توانيد از منابع معتبر داخلي و خارجي به صورت خودآموز شروع كنيد. در غير اين صورت روش‌هايي چون حضور در دوره‌هاي حضوري و غيرحضوري مي‌تواند مفيد باشد. اما بايد منابع را به درستي انتخاب كنيد تا محتواي ارزشمند، تخصصي و كاربردي در اختيار شما قرار گيرد. دو نكته مهم را بايد در نظر داشته باشيد. بدون شك هر شروعي از مقدمات و مفاهيم كلي است، ولي با توجه به گستردگي حوزه بازاريابي ديجيتال، بهترين پيشنهاد اين است كه در ادامه راه يك مسير تخصصي مانند سئو، بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي، توليد محتوا، بازاريابي محتوايي، طراحي سايت و... را انتخاب كرده و تخصصي دنبال كنيد.

پا نوشت

طراحي سايت ،  طراحي سايت اصفهان ، طراحي سايت شيراز ، طراحي سايت رشت ، طراحي سايت كرج ، طراحي سايت مشهد ، طراحي سايت يزد ، طراحي سايت كرمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۳۰:۱۹ ] [ بهمن ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی