تكنولوژي / اخبار تكنولوژي و دوربين مداربسته
تكنولوژي / اخبار تكنولوژي و دوربين مداربسته
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس

 

بازاريابي رسانه هاي اجتماعي (Social Media Marketing) يك روش قدرتمند براي تمام تجارت‌هاي كوچك و بزرگ به منظور دستيابي به اهداف و افزايش مشتري است.

در واقع مشتريان از طريق رسانه‌هاي اجتماعي برند شما را مي‌شناسند و با خدمات شركت‌تان ارتباط بر قرار مي‌كنند.

اگر شما مستقيما از طريق صفحات اجتماعي همچون فيس بوك، اينستاگرام، توئيتر و پينترست با مشتريان خود در ارتباط نيستيد، يك راه ارتباطي قدرتمند را از دست مي‌دهيد.

يك بازاريابي قوي در رسانه‌هاي اجتماعي باعث موفقيت چشمگير تجارت، شناخت برند و افزايش مشتري و فروش مي‌گردد.

 

افزايش مخاطبان اينترنت باعث شد، تا صاحبان كالا و عرضه كنندگان خدمات، به بازاريابي در اينترنت بيانديشند. در فضاي اينترنت روشهاي مختلف بازاريابي مانند: بازاريابي محتوا، بازاريابي سئو، بازاريابي با تبليغات كليكي، بازاريابي با كمپين هاي ايميلي و بازاريابي رسانه هاي اجتماعي (Social media marketing) و ... وجود دارد. اغلب فعالان در زمينه بازايابي اينترنتي در همه اين زمينه ها فعاليت مي كنند. دررسانه هاي اجتماعي (social media) ، بازاريابي اهميت بالايي دارد. صاحبان شبكه هاي اجتماعي با افزايش امكانات بازاريابي، سهام خود را به قيمت هايي رسانده اند، كه هيچ توليد كننده كالايي، تا كنون اين قيمت ها را براي سهام خود تجربه نكرده بود. امكانات جديد وب براي عرضه كنندگان خدمات رسانه هاي اجتماعي ، انواعي از بازاريابي را مهيا كرد، كه تا قبل از آن وجود خارجي نداشت.

مثال : رسانه اجتماعي فيس بوك كه يكي از قديمي ترين رسانه هاي اجتماعي دنيا است. با پرسيدن علايق ثبت نام كنندگان در شبكه اجتماعي خود. تبليغات بازاريابي را تنها براي كساني ارسال مي كند، كه به آن كالا و يا خدمات علاقه مندي خود را اعلام كرده اند. مثلا شما در فيس بوك ثبت نام كرده و علاقه خود را به يك خواننده اعلام مي كنيد. هنگاميكه آن خواننده در شهر شما كنسرت برگذار كند. تبليغات فروش بليط او براي شما ارسال ميگردد. اين امر در كنار مزاياي مانند: تخفيف خريد بليط براي كاربران فيس بوك موجب شد، تا عرصه بازاريابي در شبكه اجتماعي فيس بوك گسترشي باورنكردني بيابد.

اينجا به تعريف بازاريابي رسانه هاي اجتماعي (social media marketing) و اهيمت و مزاياي آن پرداخته و در آخر هم به نحوه اجراي بازاريابي شبكه هاي اجتماعي خواهيم پرداخت.

 

بازارياابي شبكه هاي رسانه هاي اجتماعي

 

بازاريابي رسانه هاي اجتماعي (social media marketing) چيست؟

هدف از بازاريابي رسانه هاي اجتماعي (social media marketing) به داشتن محلي براي گرفتن بكلينك رايگان ختم نميشود. اگر چه بسياري از كاربران اين شبكه ها اجتماعي، استفاده اي غير از گرفتن بكلينك از آن نمي كنند.

شبكه هاي اجتماعي مي توانند، كاري بيش از بكلينك براي بازاريابي شما انجام دهند. شبكه هاي اجتماعي مي توانند بعنوان كليدي عمل كنند، كه با افزايش اعتماد كاربران به سايت ، كالا و يا خدمات شما، دروازه ورود مشتريان بيشتر به فروشگاه شما را باز كنند.

اين سخن به معني عدم كاركرد بكلينك در شبكه هاي اجتماعي نيست. مسلما شما با يك بكلينك ساده هم ميتوانيد تعدادي از علاقه مندان خود را به سمت خريد كالاي خود هدايت كنيد. هدف ما اين است كه به شما كمك كنيم كه از شبكه هاي اجتماعي بعنوان ابزاري كارآمد براي جذب مخاطب، بصورت فعال و مداوم استفاده كنيد. ابزاري كه ميتواند مانند يك فروشنده حرفه اي در شبكه هاي اجتماعي مخاطبان را به مشتري و مشتريان را به خريدار تبديل كند.

انواع بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي

بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي انواع مختلفي دارد كه بسته به اهداف شركت تدوين ميشوند. در اين بخش به بررسي و توضيح انواع بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي خواهيم پرداخت.

 

1- عرضه مستقيم كالا و خدمات در شبكه هاي اجتماعي:

در اين روش كالا و خدمات شركت، در صفحات شبكه هاي اجتماعي عرضه شده، تا كاربراني كه از اين كالا و يا خدمات استقبال مي كنند، بتوانند با تماس با توليد كنندگان و عرضه كنندگان آن كالا و خدمات مورد نظر خود را تهيه كنند.

مزاياي اين شيوه:

در اين روش شما از شبكه اجتماعي مانند ويترين مغازه خود استفاده كرده ايد، كاربران با مشاهده ويترين مغازه ها به آنها جذب شده و با شما براي خريد كالا و يا پرسيدن مشخصات فني و قيمت تماس مي گيرند.

معايب اين شيوه:

با توجه به تحريم ايران و عدم امكان فروش كالا بصورت مستقيم در شبكه هاي اجتماعي خارجي، اين شيوه مانند همه شيوه هاي بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي با مشكل عدم امكان خريد مستقيم كاربر مواجه است.

همه ما ميدانيم كه اگر مشتري از مغازه ما به ديدن مغازه هاي ديگر برود، احتمال بازگشت او براي خريد بسيار كم است. در شبكه ها اجتماعي با عدم امكان فروش مستقيم، عملا كاربران ابتدا تمام كالاهاي مشابه كالاي ما را بررسي كرده و سپس به خريد اقدام مي كنند.

يكي از دلايلي كه شما در شبكه هاي اجتماعي ، قيمت كالا ها را مشاهده نمي كنيد. اين موضوع است كه فروشندگان كالا سعي دارند، شما را وادار به تماس كنند.. تا بتوانند از روش هاي بازاريابي شما را ترغيب به خريد كالاي خود كنند. اين بدان معني است كه شبكه هاي اجتماعي در ايران تنها بصورت ويترين عمل مي كنند.

بنابراين بايد ويترين خود را طوري قرار دهيم، كه ضمن جذب مخاطب، موجب شود كه مخاطب با ما ارتباط مستقيم برقرار كند. زيرا كه همه ما ميدانيم كه بدون ارتباط انساني فروش امكان پذير نيست.

 

2- تبليغ سايت خود در شبكه هاي اجتماعي:

در اين روش از شبكه هاي اجتماعي بعنوان ويتريني براي عرضه كالا ها و انتقال كاربران به سايت فروش استفاده مي شود. در اين روش شما اغلب با جملاتي مانند طرح هاي جديد تر ما را هم ببينيد و مانند آن روبرو ميشويد. هدف اين نوع بازاريابي اين است كه، با انتقال كاربر از شبكه اجتماعي به وب سايت ، كاربر را از حجمه تبليغات موجود در شبكه اجتماعي رها كرده و با ايجاد يك محيط آرام به كاربر احساس امنيت دهد و در نهايت كالا و خدمات خود را بفروشد.

مزاياي اين روش:

همانطور كه گفتيم تمام شبكه هاي اجتماعي با عدم توان فروش مستقيم روبرو هستند. در اين روش براي خنثي كردن اين عيب، از يك وبسايت با امكان فروش مستقيم كالا و خدمات استفاده مي شود. با افزودن امكان فروش مستقيم در وب امكان فروش كالا و خدمات بشدت افزايش ميابد.

 

3- بازاريابي محتوا در رسانه هاي اجتماعي

در اين روش از رسانه هاي اجتماعي به عنوان ابزاري براي توضيح مزاياي كالا و خدمات توليدي خود بصورت كلي استفاده مي كنند. در اين روش مقالات آموزشي با كيفيت بالا را مشاهده مي كنيم. هدف اين روش اين است كه با استفاده از شبكه هاي اجتماعي،براي بزرگ كردن نام تجاري خود استفاده كرده و بيشترين كاربر را به خود جلب كنند.

مزاياي اين روش :

كاربران بسيار بالا، حتي از ميان كساني كه قصد خريد از سايت و يا شركت ايجاد كننده صفحه در شبكه اجتماعي را ندارند. ايجاد اعتماد به كيفيت و توان توليدي شركت، با عرضه آموزش هاي حرفه اي شما به كاربران اعلام مي كنيد كه در كار خود چقدر مهارت داريد. اين روش براي فروش كالا ميتواند بسيار مفيد باشد.

معايب اين روش:

جذب مخاطباني كه خريدار كالا و خدمات توليد شده نيستند و صرف زمان بسيار براي نگهداري اين مخاطبان در شبكه هاي اجتماعي خود.

 

4- اينفلوئنسر ماركتينگ در شبكه هاي اجتماعي:

در اينجا بطور خلاصه ميگوييم كه، در اينفلوئنسر ماركيتينگ، ما از افرادي كه در شبكه هاي اجتماعي طرفدار زيادي دارند، ميخواهيم، كالا و خدمات ما را تبليغ كنند. اين تبليغات، معمولا به اين صورت است كه فرد خود را استفاده كننده كالا و خدمات ما معرفي كرده و از كيفيت آن تعريف مي كند.

مزاياي اين روش :

در اين روش ما از شهرت يك فرد براي كالا و خدمات خود استفاده كرده ايم، اين روش موجب افزايش اعتماد كاربر شده و حس منفي كاربر به تبليغات را از بين خواهد برد.

معايب اين روش:

هزينه اينفلوئنسر ماركتينگ بسيار بالاست.

 

شبكه هاي اجتماعي و بازاريابي

استراتژي بازاريابي رسانه هاي اجتماعي

پيش از آنكه كمپين‌هايي در بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي توليد كنيد،نقشه و اهداف تجاري خود را تعيين كنيد تا بتوانيد استراتژي بازاريابي رسانه هاي اجتماعي خود را بنويسيد.

توليد يك كمپين بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي بدون استراتژي معين در ذهن، همچون گردش در يك جنگل بدون نقشه است. شما ممكن است از فضا لذت ببريد، اما در جنگل گم مي‌شويد.

هنگامي كه مي‌خواهيد اهداف بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي را تعريف كنيد، اين سوالات را از خود بپرسيد:

  • شما مي‌خواهيد از طريق بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي چه چيزي را بدست آوريد؟
  • مخاطب نهايي شما كيست؟
  • چگونه مخاطبان شما از رسانه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند؟
  • شما چه پيامي مي‌توانيد به مخاطبان‌تان در رسانه‌هاي اجتماعي ارسال كنيد؟

نوع تجارت شما بايد استراتژي بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي را هدايت كند.

براي مثال تجارت‌هاي الكترونيك يا آژانس‌هاي مسافرتي بايد محتواي تصويري توليد كنند. بنابراين آنان مي‌توانند به صورت كارآمد در اينستاگرام و پينترست فعاليت كنند.

علاوه بر اين، ممكن است تجارت‌هاي بيزنس به بيزينس (Business to Business) و شركت‌هاي بازاريابي در توئيتر و لينكدين موفق‌تر شوند.

 
 
 

چگونه Social Media Marketing به دستيابي به اهداف بازاريابي و برندينگ كمك مي‌كند؟

بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي Social Media Marketing مي‌تواند در دستيابي به چندين هدف به شما كمك كند. براي مثال:

  • افزايش ترافيك وب‌سايت (Website Traffic)
  • افزايش نرخ تبديل مشتري (Increasing Conversion Rate)
  • افزايش آگاهي مخاطبان از برند (Brand Awareness)
  • معرفي برند و ايجاد ارتباط با برند
  • گسترش ارتباط و تعامل با مخاطبان اصلي

هرچه تعداد مخاطبان در سطح شبكه‌هاي اجتماعي بيشتر شود، شما به سادگي مي‌توانيد به ديگر اهداف بازاريابي خود برسيد.

 

تبليغات ميان متني

درب شيشه اي يكي از ملزومات دكوراسيون لوكس و مدرن ساختمان هاي امروز به حساب مي آيند. قيمت درب شيشه اي را در سايت قائم الكتريك مشاهده كنيد. همچنين درب ورودي ساختمان ها نيز براي حفظ امنيت عبور و مرور نيازمند تجهيزات راهبند است. قيمت راهبند  را از قائم الكترونيك به راحتي دريافت كنيد. درب شيشه اي اتوماتيك قائم الكترونيك/

تبليغات ميان متني

 

نكات مهم در بازاريابي رسانه هاي اجتماعي

آماده‌ايد يك بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي ايجاد كنيد و استراتژي Social Media Marketing خود را داشته باشيد؟ اينجا به مهم ترين نكات راه اندازي كمپين‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي مي‌پردازيم.

برنامه محتواي رسانه‌هاي اجتماعي

پيش از اين به شما توصيه كرديم كه تعيين يك برنامه يا نقشه در بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي يك امر ضروري است.

به همين منظور، كلمات كليدي در موتور جستجو را در نظر بگيريد. بر اين اساس محتوايي توليد كنيد كه مخاطبان نهايي را تحت تاثير قرار دهيد.

منظم و طبق برنامه فعال باشيد

اگر مي‌خواهيد بازاريابي آنلاين شما پايدار بماند، بايد محتواي مناسبي در بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي استفاده كنيد.

بنابراين سعي كنيد به صورت منظم در صفحات اجتماعي پست بگذاريد. همچنين اطلاعات ارزشمند و مفيدي در اختيار مشتريان خود قرار دهيد تا آنان را علاقمند كند.

ممكن است محتوايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك مي‌گذاريد شامل تصاوير، ويديو، اينفوگرافي و اطلاعات مفيد ديگر باشد.

يك تصوير برند ثابت بسازيد

حضور در رسانه‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند تا تصوير برند شركت شما در رسانه‌هاي اجتماعي گوناگون مشاهده و شناخته شود.

هر رسانه اجتماعي محيط و هدف مخصوص خود را دارد، با اين حال برند شما در هر زمينه و محتوايي كه فعاليت مي‌كند، بايد يك تصوير ثابت ارائه كند.

ترويج محتوا از طريق رسانه‌هاي اجتماعي

بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي يك كانال مناسب به منظور اشتراك گذاري محتويات وب سايت و وبلاگ با كاربران است.

هنگامي كه يك صفحه پايدار در يك رسانه اجتماعي ارائه كرديد، مي‌توانيد تمام محتوايات جديد خود را پست كنيد و مطمئن شويد كه كاربران محتواي شما را مي‌خوانند.

علاوه بر اين، محتواي عالي وبلاگ تاثير بسزايي در افزايش دنبال كننده (فالوئر) دارد. به همين دليل بازاريابي محتوا و بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي بر يكديگر تاثير دارند.

اشتراك گذاري لينك

استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي در بازاريابي به پيشرفت محتواي وب سايت‌تان كمك مي‌كند و باعث مي‌شود بازديدكنندگان و طرفداران بيشتري جذب كنيد.

با اين حال شما مي‌توانيد در وب سايت خود به شركت يا وب سايت‌هاي ديگر لينك بدهيد. اگر وب‌ سايت‌هاي ديگر، اطلاعات مفيد و ارزشمندي دارند كه مخاطبان از خواندن يا تماشاي آن لذت مي‌برند، در وب سايت خود به آنان لينك بدهيد و از اين كار خجالت نكشيد.

پيوند يا لينك به منابع خارج از سايت شركت، باعث افزايش اعتماد و اطمينان مي‌گردد. همچنين ممكن است در قبال اين كار، به وب سايت شما هم لينك بدهند.

نكته SEO: با قراردادن لينك‌هاي Follow به سايت‌هاي معتبر و مرتبط با صفحه شما، به گوگل مي‌فهمانيد كه براي پيوند و ارتباط دادن كاربران به منابع معتبر بخيل نيستيد و برخلاف باور رايج و غلط ، امكان افزايش اعتبار صفحه شما ( Page Authority ) وجود دارد.

پيگيري رقيب‌ها

پيگيري و توجه به رقيب‌ها در تجارت اهميت بسياري دارد. آنان مي‌توانند در اطلاعات كلمات كليدي و استراتژي‌هاي بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي تاثير گذار باشند.

اگر رقيب‌هاي شركت شما از كانال يا تكنيك بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي مشخصي استفاده مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد مزيت‌هايي به همراه دارد، شما هم مي‌توانيد از اين كانال‌ها استفاده كنيد.

اما محتوا و فعاليت شما بايد بهتر از رقيب‌تان باشد!

بررسي ميزان موفقيت با گوگل آناليتيكس (Google Analytics)

شما نمي‌توانيد با استفاده از اطلاعات، ميزان موفقيت بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي شركت خود را بررسي كنيد.

گوگل آناليتيك يك ابزار مفيد در بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي است كه شما مي‌توانيد ميزان موفقيت يك تكنيك يا استراتژي را تعيين كنيد.

همچنين با استفاده از گوگل آناليتيك متوجه مي‌شويد كه كدام استراتژي به پيشرفت شركت و بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند.

از گوگل آناليتيك در هر رسانه اجتماعي استفاده كنيد تا متوجه شويد كه كدام محتواي اجتماعي، تاثير بسزايي بر مخاطبان دارد.

مديريت بحران رسانه اجتماعي

هميشه وضعيت يك برند در رسانه‌هاي اجتماعي ثابت نمي‌ماند. چرا كه شرايط هميشه در حال تغيير و نوسان است.

بنابراين بهتر است يك دفترچه راهنما در شركت قرار دهيد تا كارمندان در شرايط ضروري از آن استفاده كنند و بحران را مديريت كنند.

شناخت مخاطبان (Persona)

كليد موفقيت در توليد محتوا و بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي شناخت مخاطبان و مشتريان بالقوه است. شما مي‌توانيد مخاطبان خود را از طريق لايك و كامنت‌ها (نظرات) در صفحه اجتماعي برند خود بشناسيد.

بنابراين سعي كنيد يك پرسونا (يك شخصيت ساختگي است كه بر اساس تحقيقات و داده‌هاي يك شركت طراحي مي‌شود. در واقع پرسونا كاربران مختلف و فرضي كه از خدمات، توليدات، وب سايت يا برند استفاده مي‌كنند را معرفي مي‌كند.) تهيه كنيد.

شناخت پرسونا كمك مي‌كند تا دنبال كنندگان (فالوئرها) و مشتريان خود را به عنوان يك فرد حقيقي با نياز و خواسته‌هاي واقعي بشناسيد.

ايجاد انگيزه

خاص بودن برند و توليدات شما اهميت بسياري دارد. در واقع زماني موفق مي‌شويد كه خلاقيت‌تان را افزايش دهيد و توجه مخاطبان را جلب كنيد.

با اين حال مي‌توانيد از داستان موفقيت تجارت‌هاي بزرگ تجربه كسب كنيد و انگيزه ايجاد كنيد. شما مي‌توانيد از اين تجربيات به عنوان يك نمونه تحقيقي استفاده كنيد.

بنابراين با اين روش مي‌توانيد اهداف جديدي تعيين كنيد و توليدات خود را به روز كرده و ارتقاء بخشيد. استفاده از تجربيات ديگران، مسير شما را هموارتر مي‌كند.

 

 

 

 

اهميت و مزاياي بازاريابي رسانه هاي اجتماعي (social media marketing)

همانطور كه در تعريف بازاريابي گفتيم، يكي از اهداف بازاريابي يافتن بازارهاي جديد، براي فروش كالا و عرضه خدمات است. شبكه هاي اجتماعي (social media) يك بازار جديد براي عرضه كالا و خدمات است. بنابراين يكي از اهداف بازاريابي را ميتواند محقق كند.

معمولا در هنگام تدوين برنامه بازاريابي مشخص مي كنيم كه استراتژي ما در تبليغات و بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي چگونه خواهد بود. تلاش كنيد تا هنگام تدوين اين طرح، روش هايي را انتخاب كنيد كه بيشترين اعتماد را جلب مي كنند. براي كاربران علاقه مند تبليغ كنيد. مطالب مرتبط با كالا و خدمات خود را گرداوري و نشر دهيد. سعي كنيد از تبيلغات بيجا براي افراد مختلف در شبكه هاي اجتماعي بپرهيزيد.

1- افزايش مخاطب در بازاريابي رسانه هاي اجتماعي

همانطور كه در اين مقاله قبلا ذكر شده است. يكي از مزيت هاي شبكه هاي اجتماعي افزودن ميزان مخاطب شما است. افزايش دايره مخاطبان شما موجب ميشود كه شما در ميان افراد حس مثبت ايجاد كنيد و كاربران، راحتتر به شما اعتماد كنند. سرعت تبديل كاربر به مشتري و مشتري به خريدار افزايش ميابد. در بازاريابي سنتي گفته ميشد: مشتري در صوررتي كه قبلا از كالا و خدمات ما استفاده كرده باشد و از خريد خود احساس رضايت كند، بهترين خريدار ما در آينده است. زيرا در كمترين زمان و با اعتماد كامل از ما خريد مي كند. شبكه هاي اجتماعي باعث ميشود كه مراجعان بدون اينكه از ما خريد كرده باشند، همان حس اعتماد و حس رضايتمندي را داشته باشند.

2- افزايش فروش

با افزايش مخاطبان، طبعا ميزان فروش نيز افزوده خواهد شد. هدف نهايي تمام مدل هاي بازاريابي افزايش فروش ميباشد و بازاريابي رسانه هاي اجتماعي (social media marketing) از اين امر مستثني نيست و هدف نهايي آن افزايش فروش ميباشد.

فروش محصولات در شبكه هاي اجتماعي بسيار رونق دارد و بسياري از اشخاص با يك كسب و كار خانگي و يك شبكه اجتماعي پر مخاطب، درآمدي بيش از فروشگاه هاي عرضه كننده همان كالا را دارند.

 

مزيت هاي بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي

 

نحوه اجراي بازاريابي رسانه هاي اجتماعي (social media marketing):

براي اجراي بازاريابي رسانه هاي اجتماعي ابتدا از يك شبكه اجتماعي شروع كنيد و با هفته اي يك پست كار خود را آغاز كنيد، سپس تعداد پيام هاي خود را بالا برده و سعي كنيد ، اشخاصي را براي دنبال كردن صفحه خود بيابيد. در شبكه هاي اجتماعي ميتوان براحتي افرادي را كه علاقه اي به محصولات شما دارند را يافت.

تلاش كنيد كه در مناسبت هاي ملي و مذهبي پيام هاي مناسب و با كيفيتي ارائه دهيد. براي پست هاي خود در شبكه هاي اجتماعي وقت صرف كنيد. پيام هاي خود را قبل از ارسال بررسي كنيد. صرفا تبليغاتي و تجاري فعاليت نكنيد. سعي كنيد، مخاطبان شما ، تصوري مثبت از شخصيت شما داشته باشند. براي رسيدن به اين هدف بايد با كاربران خود هم كلام باشيد.

شبكه هاي اجتماعي را براساس كاركرد آنها انتخاب و هدف گذاري كنيد.

شبكه اجتماعي فيس بوك: امكان ايجاد صفحه تجاري رايگان به شما ميدهد و ميتوانيد بدون محدوديت هر تعداد لينك تبليغاتي كه ميخواهيد در اين صفحات قرار دهيد.

شبكه اجتماعي اينستاگرام: صرفا امكان قرار دادن عكس و متن هاي كوتاه را به شما ميدهد. اين شبكه اجتماعي براي كالاهايي كه تصاوير جذاب دارند بهتر عمل مي كنند. بطور مثال شما براي عرضه ياتاقان و بلبرينگ نميتوانيد از شبكه اجتماعي اينستاگرام بخوبي استفاده كنيد.

شبكه اجتماعي تويتر: اين شبكه اجتماعي به شما امكان فرستادن متن هاي كوتاه و لينك را ميدهد. از اين شبكه اجتماعي براي همه گير كردن شعارهاي تبليغاتي ميتوان استفاده كرد.

تعداد شبكه هاي اجتماعي بقدري زياد است، كه امكان بررسي همه آنها در حوصله مخاطب اين مقاله نمي گنجد. بنابراين بجاي توضيح تك تك شبكه هاي اجتماعي موجود. پيشنهاد ميدهيم كه قبل از انتخاب يك شبكه اجتماعي، درباره كاركرد آن در بازاريابي كمي تحقيق كنيد.

 

 

 

رسانه اجتماعي مناسب براي هر نوع تجارت كدام است؟

در اين بخش به طور خلاصه به برخي از رسانه‌هاي اجتماعي اشاره مي‌كنيم كه چگونه يك بازاريابي مي‌تواند در اين رسانه‌ها فعاليت و رشد كند.

هر رسانه‌ اجتماعي يك هدف مشخص دارد و ممكن است با يكديگر متفاوت باشند. بنابراين هر يك نياز به يك محتوا و استراتژي متفاوت دارند.

 

بازاريابي در اينستاگرام (Instagram): مناسب كسب‌وكارهاي B2C

اين روزها در ايران، بازاريابي رسانه‌اي اينستاگرام حرف اول را مي‌زند. به ويژه براي كسب‌وكارهاي B2C (مشتريان كسب‌وكارها مصرف كننده نهايي است) چرا كه:

  • اينستاگرام ماهانه حدود ۸۰۰ ميليون كاربر فعال دارد.
  • ۶۰ درصد از افرادي كه از اينترنت استفاده مي‌كنند، اكانت اينستاگرام دارند.
  • حدود ۲۵ ميليون پروفايل كسب و كار در اينستاگرام وجود دارد.
  • حدود ۵۰ درصد از كاربران اينستاگرام حداقل يك صفحه مربوط به كسب و كار را دنبال مي‌كنند.
  • ۶۰ دصد از افرادي كه صفحات تجاري را دنبال مي‌كنند، از خدمات و توليدات آن شركت استفاده مي‌كنند.

اگر جزء كاربران اينستاگرام هستيد، ميدانيد كه اين رسانه تنها به منظور استفاده شخصي نيست. چرا كه روز به روز به تعداد كاربران تجاري افزوده مي‌شود.

تمام تجارت‌هاي بزرگ و كوچك دنيا از اينستاگرام به منظور ارائه خدمات، معرفي توليدات و محتوا استفاده مي‌كنند و با مخاطبان خود در ارتباط هستند.

كاربران اينستاگرام تنها لايك نمي‌كنند. چرا كه آنان مي‌توانند مشتريان بالقوه برند شما شوند. اين موضوع بستگي به عكس يا ويديويي دارد كه پست مي‌كنيد.

فضاي اينستاگرام بستر معرفي برند و آگاهي مشتريان را فراهم مي‌سازد. همچنين شما از طريق اين رسانه جهاني مي‌توانيد با مشتريان يا دنبال كنندگان (فالوئرها) ارتباط صميمانه برقرار كنيد.

براي بازاريابي در اينستاگرام بايد يك صفحه با نام برند خود بسازيد. اكانت خود را با نام، نشاني شركت،تلفن، معرفي كوتاه برند و تصوير برند بهينه سازي كنيد.

از طريق تنظيمات اينستاگرام، پروفايل خود را به پروفايل تجاري (Business Profile) تغيير دهيد تا آمار عملكرد و رفت و آمد كاربران به صفحه را به طور دقيق بدانيد.

پست‌هايي كه به اشتراك مي‌گذاريد مي‌تواند به صورت عكس، ويديو يا اينفوگرافي باشد. در واقع هر محتوايي كه پست مي‌كنيد بايد با برند و هدف شركت مرتبط باشد.

پست‌هاي شما بايد خاص، جذاب و معتبر باشد. اين استراتژي كمك مي‌كند تا كاربران عكس يا صفحه شما را به اشتراك بگذارند.

شما مي‌توانيد به منظور افزايش فالوئر از صفحات مرتبط بخواهيد تبليغ برندتان را در صفحه‌شان قرار دهند يا معرفي كنند.

تعداد بازديد و لايك‌هاي صفحه شما اهميت دارد؛ اما به هيچ وجه سمت لايك، بازديد، كامنت و فالوئر فيك و تقلبي نرويد. چون در صورتي كه با كاربران صادقانه و دوستانه رفتار نكنيد،  بدون شك در تجارت خود شكست مي‌خوريد؛ تجربيات مشتريان و كاربران باعث افزايش سرمايه شما مي‌گردد.

 
 

بازاريابي در توئيتر (Twitter): اطلاع‌رساني و مشاركت مستقيم با مشتريان

توئيتر يك رسانه مفيد در بازاريابي رسانه اجتماعي است كه شما مي‌توانيد توليدات و محتوايات به روز شده شركت را در اين رسانه خبر رساني كنيد.

شما مي‌توانيد شبكه‌هاي توئيتر مرتبط با برند يا صنعت خود را دنبال كنيد. همچنين شما هم بايد دنبال كنندهايي (فالوئر) به صفحه خود جذب كنيد.

شما مي‌توانيد خبرهاي مربوط به شركت، خدمات و تخفيفات را به همراه توئيت‌هاي جذاب پست كنيد تا مخاطبان را علاقمند سازيد.

سعي كنيد بازخورد مثبت مشتريان در توئيتر را در صفحه خود به اشتراك بگذاريد و فراموش نكنيد كه اگر مخاطبي از شما سوال پرسيد، پاسخ دهيد.

از رسانه توئيتر به عنوان ابزاري براي ارتباط با مشتريان استفاده كنيد. هر چه فضاي صميمانه‌اي با مشتريان ايجاد كنيد، دنبال كنند‌هاي برند افزايش مي‌يابد.

بازاريابي در لينكدين (Linkedin): شبكه‌سازي بين كسب‌وكارها و متخصصان

لينكدين يك رسانه حرفه‌اي در بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي است. لينكدين فضايي را فراهم كرده تا شما با هم صنفي‌هاي خود به صورت حرفه‌اي ارتباط برقرار كنيد.

علاوه بر اين، از طريق لينكدين مي‌توانيد پست‌هاي مربوط به استخدام و خدمات شركت را در اختيار كاربران لينكدين قرار دهيد.

از مشتريان يا كارمندان بخواهيد كه به منظور توسعه و پيشرفت شركت، انتقاد و پيشنهاد خود را از طريق لينكدين ارسال كنند.

استفاده از استراتژي «انتقاد و پيشنهاد» اعتبار شركت يا برند شما را افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود مشتريان جديد به شما اعتماد كنند.

همچنين بخش سوالات لينكدين باعث مشود كه شما به سوالات مشتريان پاسخ دهيد. اين ارتباط سبب افزايش اعتماد و همچنين فروش مي‌گردد.

بازاريابي در فيس بوك (Facebook): فضاي اجتماعي ساده و دوستانه

فيس بوك يك فضاي اجتماعي ساده و دوستانه‌اي است كه به يك استراتژي فعال در موفقيت يك بازاريابي  نياز دارد.

ابتدا يك فن پيج (يا صفحه طرفداري) در فيس بوك بسازيد. اگر مي‌خواهيد در بازاريابي فيس بوك موفق شويد، بايد محتوا و تصاوير جالب توجهي به اشتراك بگذاريد.

فيس بوك فضايي‌ست كه مردم اوقات فراغت خود را در آنجا مي‌گذرانند و با دوستان خود گفتگو مي‌كنند. بنابراين لحن محتواي شما بايد آرام و دوستانه باشد.

اگر مي‌خواهيد از استراتژي تبليغات پرداختي در فيس بوك استفاده كنيد، مطمئن باشيد كه تاثير بسيار و مثبتي در صفحه اجتماعي برند خود مي‌گذاريد.

بازاريابي در پينترست (Pinterest): فضايي براي اشتراك گذاري تصاوير – مناسب خرده‌فروشي

پينترست يكي از رسانه‌هايي‌ست كه مي‌تواند موفقيت بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي را سرعت بخشد. پينترست فضايي‌ به منظور به اشتراك گذاري تصاوير است و براي خرده‌فروشي مناسب است.

با اين حال شركت‌هاي بسياري از پينترست به منظور دستيابي به اهداف بازاريابي يا تبليغ توليدات خود براي فروش بيشتر استفاده مي‌كنند.

پينترست نه تنها توليدات شركت‌هاي بزرگ را به مخاطبان ارائه مي‌دهد، بلكه توليدات خاص و چشمگير شخصي را به نمايش مي‌گذارد.

اگر مي‌خواهيد در استراتژي‌هاي برند خود در پينترست تمركز كنيد، به ياد داشته باشيد اكثر مخاطبان اين رسانه اجتماعي خانم‌ها هستند.

بنابراين استراتژي بازاريابي شما بايد خاص و جذاب باشد.

بازاريابي در يوتيوب – يوتوب – (YouTube): خلق و اشتراك‌گذاري محتويات ويديويي

يوتيوب يك فضاي درجه يك در توليد و اشتراك گذاري محتويات ويديويي است. همچنين اين رسانه يك ابزار قدرتمند در بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي مي‌باشد.

اكثر تجارت‌ها به منظور افزايش بازديد، يك ويديوي محتوايي توليد مي‌كنند. اما ممكن است در اين راه با شكست مواجه شوند.

به جاي آنكه به تعداد بازديد ويديو تمركز كنيد، به توليد ويديوهايي با محتواي مفيد و سازنده «چرا و چگونه» متمركز شويد.

همچنين اين گونه ويديوهاي «چرا و چگونه» رتبه ويديو را در نتيجه جستجوي گوگل بالا مي‌برد. چرا كه اكثر مردم از كلمات كليدي «چرا و چگونه» در پرسش‌هاي خود استفاده مي‌كنند.

بنابراين قدرت توليد ويديو‌هاي محتوايي را دست كم نگيريد!

 

 

 

چگونه ميزان موفقيت و دستيابي به اهداف خود را مي‌سنجيم؟

يكي از مهم‌ترين اقدامات در بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي، بررسي ميزان تاثيرگذاري، موفقيت و دستيابي به اهداف شركت يا سازمان است.

بنابراين شما بايد تمام پست‌هاي خود را در هر كانال اجتماعي بررسي كنيد. همچنين مي‌توانيد از متريك رسانه‌هاي اجتماعي استفاده كنيد.

 

متريك رسانه‌هاي اجتماعي (Social Media Metrics) چيست؟

متريك رسانه‌هاي اجتماعي اطلاعات مربوط به ميزان موفقيت يا عدم موفقيت پست‌هاي شما در رسانه‌هاي اجتماعي و تاثير بر مخاطبان يا مشتريان است.

متريك رسانه‌هاي اجتماعي مي‌تواند شامل مشاركت مشتري، لايك، تعداد دنبال كننده، اشتراك گذاري و تمام تعاملات در سطح آنلاين باشد. به منظور درك بيشتر به موارد زير توجه كنيد:

  1. مشاركت (Engagement): اين مشاركت مي‌تواند شامل كليك، كامنت (نظر)، لايك و پاسخ به پست‌ها باشد. همچنين در اينستاگرام تعداد ذخيره (Save) پست‌ها و در پينترست تعداد پين (Pinned) شدن عكس‌ها حساب مي‌شود.
  2. دسترسي (Reach): تعداد افرادي كه محتوا، صفحه و پروفايل شما را مشاهده مي‌كنند، به برند شما نزديك مي‌شوند و دسترسي پيدا مي‌كنند.
  3. دنبال كننده يا فالوئر (Followers): به تعداد افرادي كه در پروفايل شما گزينه «Follow» را كليك كرده‌اند و به طور منظم پست‌هاي شما را مي‌بينند، دنبال كننده يا فالوئر مي‌گويند.
  4. تعداد بازديد ويديو (Video View): در رسانه‌هايي همچون فيس بوك و اينستاگرام مي‌توانيد تعداد افرادي كه ويديو را تماشا كردند، ملاحظه كنيد.
  5. بيننده پروفايل (Profile Visit): تعداد كساني كه صفحه اجتماعي شما را در يك رسانه به خصوص بازديد كردند به عنوان تعداد بيننده پروفايل حساب مي‌گردد.
  6. منشن يا ذكر كردن(Mentions): تعداد افراد يا مخاطباني كه در پست خود نام كاربري شما را منشن مي‌كنند را مي‌توانيد بررسي كنيد.
  7. تگ (Tag): تعداد دفعاتي كه كاربران يك رسانه نام كاربري برند شما را در پست خود تگ يا هشتگ مي‌كنند.
  8. اشتراك گذاري (Share): پست‌هايي كه فالوئر يا مخاطبان‌تان از صفحه شما برميدارند و در صفحه خود به اشتراك مي‌گذارند.

شما مي‌توانيد با استفاده از تمام اين متريك‌ها ميزان موفقيت پست‌هاي خود را بسنجيد. همچنين به منظور افزايش پيشرفت، استراتژي‌هاي تازه‌اي به كار بريد.

سخن پاياني

بازاريابي و تبليغات به ركن اساسي جامعه امروز ما تبديل شده است. سئو و بهينه سازي سايت براي موتورهاي جست و جو و همچنين تبليغات گوگل ادوردز از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد. شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران و سئو را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد.

 

 

 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۸:۲۹ ] [ بهمن ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی