تكنولوژي / اخبار تكنولوژي و دوربين مداربسته
تكنولوژي / اخبار تكنولوژي و دوربين مداربسته
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس

امروزه نوعي از دوربين هاي مدار بسته جديد به نام دوربين مدار بسته اسپيد دام (PTZ) با قابليت تغيير زاويه و بزرگ‌نمايي در تصويربرداري به وجود آمده‌اند. نام انگليسي اين دوربين ها از سه كلمه‌ي Pan، Tilt و Zoom به وجود آمده است. اين سه كلمه به ترتيب به معناي حركت لنز دوربين به جهات بالا يا پايين، حركت لنز دوربين به جهات چپ و راست، و همچنين بزرگنمايي دوربين با حفظ كيفيت تصوير مي‌باشند. بنابراين، با وجود يك دستگاه دوربين اسپيد دام مي‌توان بر تمامي محيط اطراف دوربين به شرط عدم وجود موانع جلوگيري‌كننده با كيفيت مناسب نظارت كرد. استفاده از اين مزاياي دوربين مدار بسته PTZ نيازمند كنترل از راه دور توسط يك اپراتور و يا حركت اتوماتيك دوربين است. به هر حال ديدن هم‌زمان تمامي محيط امكان‌پذير نيست.

دوربين مدار بسته اسپيد دام

دوربين مدار بسته اسپيد دام خود گونه‌اي از دوربين مدار بسته دام (Dome) است. دوربين هاي مدار بسته دام پرفروش‌ترين و رايج‌ترين نوع دوربين مدار بسته هستند. اين دوربين ها كه به دليل شكل ظاهري خود كه به شكل نيم‌كره‌اي رو به پايين هستند به اين نام (Dome: گنبد) خوانده شده‌اند، با اتصال به سقف و ظاهري شكيل، دوربين‌هاي مناسبي براي نظارت بر سالن‌هاي بزرگ هتل‌ها، رستوران‌ها و فضاهاي وسيع هستند. در دوربين هاي دام نمي‌توان به سادگي جهت فيلمبرداري آن‌ها را تشخيص داد و حس ناامني بيشتري به فرد مجرم منتقل مي‌شود كه مي‌تواند باعث پيشگيري از ارتكاب جرم شود. همچنين از محفظه‌اي مقاوم‌تر در برابر خراب‌كاري و مخاطرات طبيعي بهره مي‌برند.

امروزه استفاده از دوربين مدار بسته در اماكن مختلف مسكوني، تجاري، عمومي و دولتي بسيار رايج و تبديل به امري ضروري شده است. انواع مختلفي از دوربين مداربسته بر حسب نوع كاركرد و فرستادن سيگنال و همچنين شكل ظاهري و كاربردهاي آن به وجود آمده است كه هر كدام با قابليت‌هاي به روز و با استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين، توانسته‌اند نيازهاي مختلف مشتريان را برطرف كنند. علاوه بر نظارت ويدئويي بر محل مورد نظر، امروزه دوربين‌ها مي‌توانند در تاريكي، شرايط بد جوّي و از راه دور نيز كار كرده و با ضبط تصاوير و قابليت بازبيني، باعث پيشگيري از ارتكاب جرم و شناسايي فرد مجرم شوند. در اين مقاله به معرفي نوعي از دوربين مدار بسته به نام دوربين اسپيد دام پرداخته و ويژگي‌ها، كاربردها، مزايا و محدوديت‌هاي آن را بررسي مي‌كنيم.

ويژگي‌هاي دوربين مدار بسته اسپيد دام

همان‌طور كه در نام‌گذاري اين نوع دوربين آمده است، شكل آن مانند دوربين مدار بسته دام به شكل گنبد (Dome) است. تفاوت اين نوع دوربين در حركت كردن آن است. در انگليسي به اين دوربين PTZ گفته مي‌شود كه مهم‌ترين ويژگي متمايزكننده‌ي اين دوربين را شرح مي‌دهد. اين دوربين مي‌تواند در جهات مختلف حركت كرده و همچنين به صورت اپتيكال، بزرگنمايي انجام دهد. داخل دوربين مدار بسته اسپيد دام به گونه‌اي ساخته شده است كه توسط موتور بتواند به صورت 360 يا 180 درجه چرخش كند و تمامي فضا را پوشش دهد. همچنين لنز آن قادر به بزرگنمايي به صورت اپتيكال و با كيفيت است. در نتيجه استفاده از دوربين مدار بسته اسپيد دام بيشترين پوشش‌دهي در مقابل كيفيت بالا را به ارمغان مي‌آورد.

ديگر ويژگي دوربين مدار بسته اسپيد دام نياز به كنترل توسط اپراتور يا حركت به صورت خودكار است. اگرچه دوربين مدار بسته اسپيد دام مي‌تواند با حركات خود پوشش كاملي از محيط ارائه دهد، ولي اين پوشش‌دهي همزمان نبوده و حركات نياز به كنترل دارند. از دوربين هاي PTZ هنگامي استفاده مي‌شود كه به وسيله يك اپراتور، كنترل دوربين و محل فيلمبرداري توسط آن مشخص شود. اين كار مي‌تواند به صورت دستي توسط يك شخص مسئول انجام شده، و يا به صورت اتوماتيك باشد. امكان دارد دوربين اسپيد دام بتواند حركات و اتفاقات را تشخيص داده و با حركت كردن به دنبال آن تصاوير را صبط كنند. در هر صورت ضبط همزمان تمامي محيط با يك دوربين اسپيد دام امكان‌پذير نبوده و با خطاي زيادي روبروست. اين خطا مي‌تواند توسط اپراتور رخ داده يا خود دوربين در حركت خودكار، از ضبط محل رخ دادن اتفاقات مهم محروم شود.

بيشتر بخوانيد:  دوربين مدار بسته دام     تجهيزات دوربين مداربسته     دوربين مدار بسته بولت

دوربين مدار بسته اسپيد دام

مزاياي دوربين مدار بسته اسپيد دام

دوربين هاي مدار بسته اسپيد دام به جهت شكل ظاهري خود، قابليت‌هاي جانبي، داشتن موتور و قابليت حركت و همچنين بزرگنمايي اپتيكال، توانسته‌اند از مزاياي پرشماري بهره برند. اين قابليت‌ها استفاده از دوربين هاي مدار بسته اسپيد دام را در بسياري از فضاها به صرفه كرده و كاربري‌هاي مختلفي را براي آن‌ها به همراه داشته است كه به بررسي تعدادي از مهم‌ترين اين مزايا مي‌پردازيم.

پوشش حداكثري

قابليت حركت لنز دوربين در دو جهت به بالا و پايين (Pan) و همچنين چپ و راست (Tilt) باعث شده است كه دوربين اسپيد دام بتواند در همه‌ي زواياي اطراف، اقدام به ضبط تصاوير كند. اين قابليت به سبب وجود موتورهايي داخل دوربين ممكن شده است كه لنز اين نوع دوربين را حركت مي‌دهند. چنانچه يك دستگاه دوربين مدار بسته اسپيد دام در فضايي نسبتا باز نصب شود، مي‌تواند با حركت دادن لنز خود به اطراف، پوششي 360 درجه‌اي داشته باشد و تصاويري از تمامي جزئيات در صورتي كه مانعي وجود نداشته باشد، ارائه دهد. به همين سبب استفاده از دوربين اسپيد دام را در مكان هاي وسيع مي‌توان گزينه‌اي مناسب دانست.

بزرگنمايي

بزرگنمايي در لنز دوربين مدار بسته اسپيد دام به صورت اپتيكال است، يعني لنز دوربين با حركت خود اين امكان را به وجود مي‌آورد. در اين نوع بزرگنمايي از كيفيت تصوير كاسته نشده و با توجه به نياز كادر امنيتي، دوربين مي‌تواند ضبط تصاوير خود را به نقطه‌اي در دوردست محدود كرده و كيفيت تصوير نيز افت نكند. اين قابليت نيز در نام‌گذاري اين دوربين‌ها مشهود بوده (Zoom) و باعث مي‌شود استفاده از آن‌ها در محوطه‌هاي پهناور مناسب باشد.

كنترل از راه دور

همان‌طور كه گفته شد، يك دوربين مدار بسته اسپيد دام قادر به انجام چند نوع حركت در زواياي مختلف است. به همين دليل نياز است كه زاويه‌ي فيلمبرداري در اين نوع دوربين توسط يك اپراتور تعيين شود. اين دوربين‌ها اين قابليت را دارند كه از راه دور و از طريق دسترسي به شبكه اينترنت حركت كنند. با استفاده از اين قابليت فرد مسئول مي‌تواند از منزل يا هر مكاني با اتصال به اينترنت، زاويه‌ي فيلمبرداري توسط دوربين را تغيير داده و به طور زنده، تصاوير مورد نظر خود از محل مورد نظارت را مشاهده كند.

دوربين هاي اسپيد دام همچنين مي‌توانند با تعريف چند زاويه مشخص (Preset) با داشتن يك برنامه زماني به طور خودكار بين اين زوايا حركت كرده و به صورت گردشي از قسمت‌هاي مختلف فيلمبرداري كنند. اكثر اين دوربين ها قابليت تشخيص حركت و رديابي خودكار سوژه را نيز به همراه دارند. همچنين در صورت بيكار ماندن طولاني مدت دوربين، مي‌توان مسير حركتي جديدي را براي آن تعريف كرد تا به بهترين نحو، تصاويري از فضاي اطراف خود صبط كند.

هوشمندي

يك نوآوري در تكنولوژي دوربين هاي مدار بسته اسپيد دام، توانايي رهگيري حركت و دنبال كردن آن است. در اين فناوري نرم‌افزار مورد استفاده‌ي دوربين با تشخيص تغيير در پيكسل‌هاي ضبط شده توسط دوربين، اين تغييرات را دنبال مي‌كند. در نتيجه در صورتي كه در فضاي مورد پوشش دوربين حركتي اتفاق بيفتد، لنز دوربين به صورت خودكار براي فيلمبرداري از اين اتفاق، تغيير زاويه مي‌دهد. همچنين اين نرم‌افزار با تخمين زدن اندازه‌ي شيءِ در حال حركت و فاصله‌ي آن از دوربين، اقدام به تنظيم بزرگنمايي لنز اپتيكال دوربين براي ضبط تصاوير به بهترين كيفيت مي‌كند. پس از اتمام حركات، دوربين به حالت پيش‌فرض خود باز مي‌گردد. بنابراين استفاده از دوربين اسپيد دام براي نظارت بر امنيت يك مكان بزرگ در ساعات تعطيلي، يك گزينه‌ي مناسب است.

كيفيت بالا

دوربين هاي اسپيد دام از كيفيت تصوير بالايي برخودارند. از آن جايي كه از اين دوربين‌ها در اماكن و رويدادهاي بزرگ استفاده مي‌شود، نياز است كه بتواند تصاويري از سوژه‌هاي دورتر را با كيفيت مناسب نمايش دهند. همچنين يكي از قابليت‌هاي كليدي دوربين هاي مدار بسته دام قابليت زوم به صورت اپتيكال است. بنابراين با استفاده از يك دستگاه دوربين PTZ مي‌توان بدون افت تصاوير و نمايان شدن پيكسل‌هاي آن، به بزرگنمايي سوژه‌ي مورد نظر پرداخت. اين ويژگي باعث مي‌شود استفاده از اين دوربين در فيلمبرداري از يك رويداد بزرگ نيز مناسب باشد.

بيشتر بخوانيد:    دوربين مداربسته براي منزل        نصب دوربين مدار بسته

دوربين مدار بسته اسپيد دام

محدوديت‌هاي دوربين مدار بسته اسپيد دام

در كنار مزاياي پرشماري كه دوربين PTZ به ارمغان آورده است، محدوديت‌هايي نيز وجود دارد كه عموما از قابليت‌هاي حركتي اين دوربين به وجود مي‌آيند. در اين بخش به بررسي محدوديت‌هاي مهم دوربين اسپيد دام مي‌پردازيم.

عدم ضبط همزمان

اگرچه يك دستگاه دوربين مداربسته اسپيد دام قادر به پوشش حداكثري محيط با استفاده از حركات لنز خود در جهات مختلف و بزرگنمايي اپتيكال آن است، ولي توانايي ضبط همه‌ي زوايا به صورت همزمان وجود ندارد. با توجه به اين كه امكان دارد سوژه‌ي مورد بررسي يا خطر احتمالي در قسمتي خارج از ديد دوربين PTZ رخ دهد، اين يك محدوديت جدي براي اين نوع دوربين است. در صورتي كه مشتري نياز به ضبط دائم تمامي قسمت‌هاي مكان مورد نظر را داشته باشد بايد از چند دوربين به صورت همزمان استفاده كند.

احتمال خطا

كنترل تصاوير و زاويه ضبط در دوربين هاي اسپيد دام به صورت دستي انجام مي‌شود. براي اين كار از يك اپراتور انساني مي‌توان استفاده كرد كه به هر حال امكان بروز خطا توسط وي وجود دارد. همچنين در صورت استفاده از قابليت‌هاي خودكار دوربين، باز هم احتمال خطا و خراب‌كاري و يا وجود اتفاقات و سوژه‌هاي هم‌زمان وجود دارد.

عمر كوتاه‌تر

در دوربين‌‌هاي PTZ از قطعات مكانيكي زيادي براي فراهم آوردن حركات مورد نياز استفاده شده است. اين قطعات با استفاده از موتورهاي تعبيه شده در دستگاه به صورت مرتب در حال حركت هستند. به همين دليل، امكان بروز نقص فني در موتورهاي گرداننده‌ي دستگاه وجود داشته و عمر يك دوربين مدار بسته اسپيد دام را كوتاه‌تر مي‌كند.

 

كلام آخر

دوربين هاي مدار بسته اسپيد دام نوعي از دوربين هاي مدار بسته دام هستند كه به نام PTZ نيز مشهور بوده كه نشان‌دهنده‌ي قابليت آن‌ها در حركات در جهات مختلف و برگنمايي اپتيكال است. استفاده از اين دوربين‌ها در مكان‌هاي بزرگ و فيلبرداري از رويدادها مي‌تواند گزينه‌ي مناسبي باشد، چرا كه قادر به بزرگنمايي با كيفيت بالا و حركت به دنبال سوژه و فيلمبرداري از آن هستند. در استفاده از اين نوع دوربين براي اهداف امنيتي بايد توجه داشت كه قابليت ضبط همزمان تمامي زوايا وجود نداشته و اپراتور بايد به صورت دستي آن را كنترل كرده و به اين مسئله توجه داشته باشد. امكان رديابي خودكار سوژه نيز در مدل‌هاي جديدتر دوربين وجود داشته كه به ضبط بهتر اتفاقات كمك مي‌كند.

بيشتر بخوانيد:   هايك ويژن        نمايندگي هايك ويژن       پشتيباني هايك ويژن  

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۱۵:۰۰ ] [ بهمن ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی